Ondernemersklankbord

Social media tips en social media stappenplan voor ondernemers

Social media blijft bloeien, groeien en zich ontwikkelen. Daarom zetten steeds meer ondernemers social media in. Voor veel ondernemers bestaat er nog veel onduidelijkheid rondom social media. Ze weten niet precies wat het inhoudt, welke social media middelen ze kunnen inzetten en hoe. Waarom biedt social media veel kansen voor ondernemers en hoe kunnen zij deze het beste benutten?  Hieronder een overzicht en let op! Een handig social media stappenplan.

Waarom Social Media?

  1. Vergroten naamsbekendheid
    Gebruik van social media vergroot je naamsbekendheid online. Consumenten herkennen dan jouw bedrijf, product of dienst eerder. Jouw naam is bij hen top of mind!
  2. Online branding
    Je kunt je bedrijf positief neerzetten. Je kunt snel reageren op reacties van (mogelijke) klanten en eventuele negatieve reacties opvolgen. Laat zien dat je dit serieus neemt. Je kunt je bovendien met jouw ondernemersprofiel op social media profileren als expert. Dit doe je bijvoorbeeld door consumenten op de hoogte te houden van jouw laatste bedrijfsnieuws en van ontwikkelingen in jouw branche. Als je dit goed en regelmatig doet, bestempelen consumenten jou als expert in jouw vakgebied.
  3. Koopgedrag beïnvloed
    Social media heeft invloed op het koopgedrag van consumenten. Consumenten die merken/bedrijven op social media volgen, kopen die producten/diensten vaker en bevelen deze ook vaak aan binnen hun eigen (social media) netwerk.
  4. Doorklikken naar je website
    Als je bij je geplaatste berichten een link toevoegt naar je site, kunnen consumenten doorklikken naar je site. Dit genereert extra bezoek op je website. Inkomende links zijn bovendien een belangrijke factor bij zoekmachine marketing (je komt hogerop bij zoekmachines zoals Google).
  5. Gemakkelijk je doelgroep bereiken
    Via social media kun je zoeken op demografische kenmerken en interesses en zo je mogelijke cliënt bereken.

Welke social media is er?

WhatsApp

10,9 miljoen Nederlanders maken gebruik van Whatsapp waarvan 7,8 miljoen dagelijks.
Steeds meer bedrijven hebben klantcontact/service via WhatsApp.

Facebook

10,4 miljoen Nederlanders gebruiken Facebook waarvan 7,5 miljoen dagelijks.
Facebook is een sociaal netwerksite. Er is een privé tijdlijn, groepen en (bedrijfs)pagina’s. Gebruik: mainstream doelgroep.

YouTube

7,5 miljoen Nederlanders gebruiken Facebook waarvan 1,7 miljoen dagelijks.
YouTube is een website voor het uploaden, bekijken en delen van videofilms.

LinkedIn

7,5 miljoen Nederlanders maken gebruik van LinkedIn, waarvan 0.4 miljoen dagelijks.
Sociale netwerksite die zich richt op (hoogopgeleide) professionals. Het is meer dan een online Curriculum Vitae. Profielen en zakelijke groepen. Dagelijks gebruik is laag. Je kunt ook bloggen op LinkedIn.

Instagram

3,2 miljoen Nederlanders gebruiken Facebook waarvan 1,5 miljoen dagelijks.
Op Instagram kun je foto’s en video’s delen. Deze worden voorzien van een filter waardoor originele beelden verbeterd kunnen worden.

Twitter

2,6 miljoen Nederlanders gebruiken Facebook waarvan 871.000 dagelijks.
Het gebruik van Twitter neemt enorm af. Het is een social medium dat het mogelijk maakt korte berichten te delen, max 140 tekens. Eventueel aangevuld met foto of link.
Wordt vooral gebruikt bij nieuws, politiek, tv.

Pinterest

2,4 miljoen Nederlanders gebruiken Facebook waarvan 381.000 dagelijks.
Maakt het mogelijk om verzamelingen te pinnen op een digitaal mood/prik board. 84% van de gebruikers is vrouw. Populair bij mode, eten, en luxe.

Snapchat

1,9 miljoen Nederlanders gebruiken Facebook waarvan 960.000 dagelijks.
Wordt veel door jeugd (15-19 jaar) gebruikt om foto’s en video’s naar elkaar te versturen. Deze zijn maar enkele seconden te zien. Je kunt filters gebruiken, zoals hondenoren, bloemenkransen etc.

Social media stappenplan

Hieronder een stappenplan maar eerst wat algemene informatie.

Bepaal op welk(e) social media platform(en) jouw doelgroep online actief is.

Welk doel heb je zelf?

Facebook is het meest gebruikt, Pinterest is interessant voor bijvoorbeeld weddingplanners, bloemenwinkels, nagelsalons, visagistes, taartenbakkers. Veel natuur, mooie omgeving? Dan is instagram interessant. Op Instagram kun je er ook voor zorgen dat dezelfde foto op Facebook wordt geplaatst. Is business jouw doelgroep? LinkedIn is dan belangrijk.

Op Facebook kun je zelf berichten inplannen. Hootsuite of buffer kun je voor andere social media gebruiken.

Foto’s: www.canva.com om te bewerken, FlickR kun je beelden zoeken (met de licentie “Commercial Use Allowed”).

Hieronder een handig document met stappenplan (download als PDF):