Eigendomsvoorbehoud en afkoelingsperiode faillissement
Is uw klant failliet? Soms legt de rechter het bedrijf dan een verplichte afkoelingsperiode op. In deze periode kunt u geen geld of spullen eisen van uw klant. Ook niet als u goederen heeft geleverd met eigendomsvoorbehoud. Lees wat u kunt doen om uw spullen terug te krijgen.
Wat is een afkoelingsperiode?
In de afkoelingsperiode krijgt de curator de tijd om de schulden en het bezit van het bedrijf dat failliet is gegaan te onderzoeken. In deze tijd mag niemand geld of spullen eisen van het failliete bedrijf. Ook bekijkt de curator of het bedrijf een doorstart kan maken. Tijdens de afkoelingsperiode kan het bedrijf doorgaan met ondernemen.
Krijgt u nog geld of spullen van een bedrijf dat failliet is gegaan? Uw rechten staan tijdens de afkoelingsperiode tijdelijk stil:
- U mag geen betalingen eisen.
- U mag geen goederen waarvan u eigenaar bent eisen.
- Ook spullen geleverd met ‘eigendomsvoorbehoud’ mag u niet terugeisen.
Hoelang duurt de afkoelingsperiode?
De rechter kan de afkoelingsperiode instellen voor maximaal 2 maanden. Daarna kan de rechter de afkoelingsperiode 1 keer met maximaal 2 maanden verlengen.
De rechter kan de afkoelingsperiode gelijk instellen bij het uitspreken van het faillissement. Of op een later moment in het proces van het faillissement.
Wat is eigendomsvoorbehoud?
Als u goederen levert, kunt u een eigendomsvoorbehoud maken. Dit houdt in dat de klant pas eigenaar wordt van de geleverde spullen als de rekening volledig is betaald. Zolang uw klant nog niet heeft betaald, blijft u eigenaar van de goederen. En kunt u deze terughalen bij een faillissement van uw klant.
Goederen met eigendomsvoorbehoud terughalen
Tijdens de afkoelingsperiode kunt u de goederen die u met eigendomsvoorbehoud heeft geleverd nog niet terugkrijgen. Het is belangrijk dat u in deze periode aan de curator laat weten voor welke spullen het eigendomsvoorbehoud geldt. De curator moet ervoor zorgen dat deze goederen bewaard blijven.
Stuur een aangetekende brief
Wilt u uw goederen na afloop van de afkoelingsperiode terughalen? Dan moet u dit schriftelijk aan de curator laten weten. Dit doet u door een aangetekende brief te sturen. Of u vraagt een deurwaarder om de brief aan de curator te geven. De deurwaarder geeft u een bewijs dat hij de brief aan de curator heeft gegeven. Dit bewijs heet een exploot.
Als de afkoelingsperiode is afgelopen zal de curator meestal een ophaaldag organiseren. Op deze dag kunt u uw spullen ophalen. Maakt de curator kosten voor het laten ophalen van uw goederen? Dan kan hij u laten betalen voor deze kosten voordat u uw goederen weer mee kunt nemen.
Oneens met de afkoelingsperiode
Heeft u goederen geleverd met een eigendomsvoorbehoud en bent u het niet eens met de afkoelingsperiode? Dan kunt u toestemming vragen aan de rechter-commissaris om toch uw spullen terug te eisen.
Als de rechter-commissaris geen toestemming geeft, moet u de afkoelingsperiode afwachten. Wel kunt u bij de rechter in beroep gaan tegen het instellen van de afkoelingsperiode zelf.
Zijn alle schuldeisers gelijk?
Nee. Als het failliete bedrijf ook opeisbare belastingschulden heeft, kan de Belastingdienst ‘bodembeslag’ leggen. De Belastingdienst kan dan ook spullen weghalen die niet van het failliete bedrijf zijn, maar daar wel staan. Dus ook goederen die met een eigendomsvoorbehoud zijn geleverd. Als leverancier moet u daarom zo snel mogelijk aan de Belastingdienst laten weten dat het eigendomsvoorbehoud van toepassing is.
Uitzondering boedelschuldeisers
In een faillissement worden de schulden die bestonden vóór de uitspraak van het faillissement opgelost. Tijdens het faillissement kunnen er nieuwe schulden ontstaan. In de wet staat dat sommige van die schulden boedelschulden zijn. De curator kan boedelschulden wel betalen tijdens de afkoelingsperiode.
Boedelschulden zijn bijvoorbeeld het salaris van het personeel of de huur van het bedrijfspand in de periode na de uitspraak van het faillissement. Ook de kosten van de curator vallen onder boedelschulden.
Contact:
Telefoonnummer(s):
Links:
Service en contact KVK
https://www.kvk.nl/service-en-contactForums:
Vraag advies aan andere ondernemers op Higherlevel.nl
https://www.higherlevel.nl/