Ondernemersklankbord

Betaalmethodes voor uw webshop

Er zijn verschillende betaalmethodes voor webshops. Lees meer over de voor- en nadelen van de meestgebruikte methodes.

U kunt voor uw webwinkel kiezen uit verschillende betaalmethodes. In de wet staat dat klanten niet meer dan 50% van het bedrag vooruit hoeven te betalen. Het mag alleen vrijwillig, u mag het niet eisen. Biedt u vooraf betalen aan? Dan moet u ook andere opties aanbieden, zoals creditcard en achteraf betalen.

iDEAL

Met iDEAL rekenen uw klanten af via hun eigen bank en betalen zij vooraf. Om iDEAL te kunnen gebruiken, moet u een iDEAL-overeenkomst afsluiten met een van de deelnemende betalingsproviders. Zij bieden verschillende (technische) mogelijkheden om iDEAL in uw webshop te gebruiken.

Creditcard

Met een creditcard betaalt uw klant pas later. Het voordeel is dat vrijwel alle creditcards aankoopbescherming bieden. Uw klant is dan bijvoorbeeld verzekerd tegen verlies en schade. U betaalt een klein percentage aan het creditcardbedrijf voor iedere creditcardbetaling. U mag uw klanten hier niet aan mee laten betalen. Uitzonderingen op die regel zijn zakelijke creditcards van American Express en Diners Club.

Er zijn verschillende commerciële aanbieders die plug-ins (computerprogramma's) aanbieden. Daarmee kunt u creditcard-betaalmogelijkheden installeren in uw webwinkel.

PayPal

PayPal is een wereldwijd betaalsysteem voor particulieren, webwinkels en veilingsites. Uw klanten betalen met PayPal-saldo, of een gekoppelde bankrekening of creditcard. Net als bij een creditcard heeft de klant via PayPal het voordeel van aankoopbescherming. Als u met uw webshop veel internationale klanten heeft, dan is PayPal dus een aantrekkelijke online betaalmethode.

PayPal brengt een klein bedrag aan kosten in rekening voor elke betaling die u met PayPal ontvangt. De hoogte van dit bedrag is afhankelijk van uw maandomzet. Op de website van PayPal kunt u dit berekenen.

Incasso

Incasso is een betaalmethode waarbij u bedragen automatisch van de bankrekening van uw klant kunt laten afschrijven. De betaling is direct te zien op het rekeningafschrift van de consument en het bedrag is direct afgeschreven. Voor het automatisch afschrijven bent u verplicht een digitale incassomachtiging aan uw klant te vragen. Op die machtiging staat onder andere om welk bedrag het gaat en de datum van incassering.

Het nadeel van incasso is dat uw klant een incassobetaling via de bank (onterecht) kan terugboeken zonder schriftelijke handtekening. Houd er ook rekening mee dat u een klein bedrag kwijt bent aan iedere betaling die u via incasso doet. De incasso betaalmethode is eenvoudig te installeren in uw webshop.

Achteraf betalen

Deze betaalmethode geeft een gevoel van vertrouwen, omdat de klant op deze manier eerst het product thuis kan bekijken. Voor het achteraf op rekening betalen kunt u bijvoorbeeld Riverty, Klarna of Billink gebruiken. Dit zijn veelgebruikte betaaldiensten die de betaling én het risico van u overnemen met een betaalgarantie. Geen zorgen dus of u na verzending van het product uw geld wel ontvangt. U betaalt hiervoor wel een vergoeding.

Niet verplicht het hele bedraf vooruitbetalen

U mag klanten niet verplichten meer dan 50% van het bedrag direct te betalen. Dit geldt voor klanten die voor eigen gebruik kopen (consumenten). Voor zakelijke klanten gelden andere regels. Klanten mogen wel het hele bedrag vooruitbetalen, als zij dit zelf willen.

Andere betaalmethodes

Er zijn ook nog andere betaalmethodes, zoals:

Deze content is geplaats door:

Contact:

KVK

Telefoonnummer(s):

Links:

Service en contact KVK

https://www.kvk.nl/service-en-contact

Forums:

Vraag advies aan andere ondernemers op Higherlevel.nl

https://www.higherlevel.nl/