Marketingmix
U wilt dat klanten voor úw bedrijf kiezen. En niet voor uw concurrent. Hoe gaat u dat voor elkaar krijgen? Met de marketingmix vertaalt u snel uw plannen naar een praktische aanpak. De marketingmix is een belangrijk onderdeel van uw communicatieplan en marketingstrategie.
Van marktonderzoek naar marketingmix
De uitkomsten van uw marktonderzoek laten zien wie uw klanten zijn en waar u die kunt vinden. Met de marketingmix werkt u uit hoe u uw marketingstrategie in de praktijk gaat uitvoeren. Daarmee geeft u een duidelijk eigen gezicht aan uw bedrijf, dat past bij de wensen van uw klanten.
De marketingmix: een kloppend plaatje
U wilt dat uw marketing en communicatie passen bij het beeld dat u wilt uitstralen. Stel: u heeft gekozen voor een statig herenhuis als bedrijfspand. Dan wilt u waarschijnlijk aan uw klant overbrengen dat uw product van hoogwaardige kwaliteit is. En niet dat u een prijsvechter bent. Met de marketingmix stemt u de verschillende elementen van uw marketing op elkaar af, zodat het totaalbeeld 'klopt'.
Online marketing
Goede online marketing is een belangrijk onderdeel van de marketingmix. Zorg dat u online goed vindbaar bent. Ontwikkel een website voor uw bedrijf en word actief op social media. Op die manier vergroot u de zichtbaarheid van uw organisatie.
Communicatieplan en marketingstrategie
Vertaal de marketingmix in een goed communicatieplan of marketingstrategie naar concrete stappen. Maak daarin de volgende dingen duidelijk: Wat wilt u bereiken? Wie is uw doelgroep? En welke onderdelen van de marketingmix zet u hierop in?
De 4 P's van de marketingmix
ProductProduct staat voor meer dan alleen uw product of dienst. Wat is de toegevoegde waarde? Welk probleem lost het op? Welke kansen biedt het? Denk ook aan verpakking, garantievoorwaarden, uitstraling en merk.
PrijsDe prijs zegt iets over het product dat u levert, maar ook over het deel van de markt waar u zich op richt. Met een hoge prijs trekt u een andere doelgroep dan met een stuntprijs. Actuele prijzen en prijsontwikkelingen van producten, diensten en producenten vindt u op de website van het CBS.
PlaatsDe plaats waar uw bedrijf is gevestigd, is niet altijd de plaats waar klanten uw product vinden. Dat kan bijvoorbeeld ook in een winkel zijn, via een distributeur of op internet.
PromotiePromotie maken kan op allerlei manieren en via verschillende kanalen. Ook beurzen, nieuwsbrieven of Twitter zijn mogelijke promotiekanalen. Online marketing wordt steeds belangrijker. Zorg dat uw website goed vindbaar is en er verzorgd uitziet.
5 P's of 6 P's
Traditioneel worden er 4 P’s onderscheiden. U kunt nog meer P’s toevoegen aan uw marketingmix. Sommigen pleiten voor 5 P’s. De 5e P staat meestal voor Presentatie.
PresentatieUitstraling en imago beïnvloeden de keuze van de klant. Laat uw presentatie goed aansluiten bij de rest van uw marketingmix. Ook hier is online marketing weer belangrijk. Met uw website, Facebook-pagina en Twitter-kanaal bepaalt u voor een groot deel de uitstraling van uw bedrijf.
Sommigen gaan nog een stapje verder. Zij hebben het bijvoorbeeld over de 6 P’s van Marketing. De 6e P staat meestal voor Personeel. Andere P’s staan bijvoorbeeld voor partners, proces of physical evidence. Hoeveel P’s u ook hanteert in uw marketingmix, het gaat erom dat er goede samenhang is tussen de marketinginstrumenten. Houd ook de concurrentie goed in de gaten: welke marketingmix gebruiken zij?
4 C's
In plaats van 4 of 6 P’s kunt u er ook voor kiezen om 4 C’s uit te werken. Hierbij stelt u uw klant centraal. U beantwoordt voor uzelf de volgende vragen:
Customer solution: Wat heeft uw klant nodig? Hoe voldoet u aan de wensen van uw klant?
Costs (to the customer): Wat zijn de kosten voor uw klant? De prijs moet concurrerend zijn. Hierbij betrekt u ook andere kosten. Denk aan verzendkosten of kosten om bij de winkel te komen. En service- of onderhoudskosten.
Convenience: Wat is het gemak of gebruiksvriendelijkheid voor uw klant? Welke oplossing biedt u uw klant? En levert u snel en op een gemakkelijke manier?
Communication: Hoe betrekt u uw klant bij uw communicatie? Gaat u bijvoorbeeld via social media het gesprek aan? Luisteren in plaats van zenden is belangrijk.
Maak uw marketingmix maatschappelijk verantwoord
De vraag naar duurzame producten en diensten neemt toe. U kunt daar op inspelen met uw marketingmix. Inspiratie nodig? Bekijk voorbeelden van MVO uit de praktijk.
Contact:
Telefoonnummer(s):
Links:
Service en contact KVK
https://www.kvk.nl/service-en-contactForums:
Vraag advies aan andere ondernemers op Higherlevel.nl
https://www.higherlevel.nl/