Ondernemersklankbord

Social media

Social media zijn ook zakelijk niet meer weg te denken. Hoe gaat u hiermee aan de slag?

Social media zijn ook zakelijk niet meer weg te denken. En dat is niet voor niets. Het zijn namelijk eenvoudige en relatief goedkope kanalen om met een groot publiek in gesprek te raken. U kunt uzelf presenteren, en horen wat uw klanten bezighoudt. Bekende social media zijn Facebook, LinkedIn en Twitter. Welke social media kanalen u het beste kunt gebruiken, hangt af van wat u verkoopt en wie uw doelgroep is.

Wat is uw social media strategie?

Niet alle social media zijn geschikt voor uw boodschap. Vraag uzelf daarom altijd af waar uw doelgroep zit en welke resultaten u wilt behalen met social media. Dan weet u welk platform daar het beste bij past, voordat u een profiel aan gaat maken op allerlei verschillende social media. Dit is namelijk een tijdrovende klus.

Populaire social media

De meest gebruikte social media kanalen door bedrijven zijn LinkedIn, Facebook, Twitter, Instagram, YouTube en Pinterest.

  • Linkedin is een zakelijk socialmediaplatform. U kunt het gebruiken om online te netwerken. Uzelf te presenteren. En events, bedrijfsactiviteiten en blogs onder de aandacht te brengen.
  • Facebook is er vooral om verhalen te delen door middel van foto’s en video’s.
  • Twitter is voor de korte nieuwsberichten (max. 280 tekens) die u wilt delen met mensen die u volgen.
  • YouTube kunt u gebruiken om video’s te delen met (potentiële) klanten over de hele wereld. De video’s kunt u gebruiken als onderdeel van een blog of website.
  • Instagram kunt u gebruiken om foto's te delen met mensen die u volgen. 
  • SnapChat is voor foto's en video's en met name populair onder jongeren.
  • Pinterest is een online prikbord waar u afbeeldingen of filmpjes kunt verzamelen en plaatsen.

Bloggen of vloggen

Een persoonlijke manier om uw producten of diensten onder de aandacht te brengen is het schrijven van een blog of het maken van een vlog. U kunt uw eigen website en bovenstaande social media hiervoor gebruiken als platform.

Tips

  • Houd de voor u relevante onderwerpen op social media en online netwerken als Higherlevel in de gaten en neem actief deel aan discussies. Het is een mooie kans om uw expertise te laten zien en uzelf onder de aandacht te brengen.
  • Bekijk het onderzoek 'Gebruik van Social Media door ondernemers'.
  • Houd de trends en ontwikkelingen van social media zelf in de gaten. Ze veranderen snel.
  • Bekijk onderstaande 5 tips om uzelf te profileren:

Deze content is geplaats door:

Contact:

KVK

Telefoonnummer(s):

Links:

Vraag advies aan andere ondernemers op Higherlevel.nl

https://www.higherlevel.nl/

Forums:

Service en contact KVK

https://www.kvk.nl/service-en-contact