Uw order to cash proces verbeteren
U wilt facturen voor uw producten of diensten op tijd betaald krijgen. Een goed order to cash-proces is daarom belangrijk. Dit zijn de stappen en acties die volgen nadat uw klant een bestelling plaatst. Lees op deze pagina hoe u uw order to cash-proces verbetert.
Wat is order to cash?
Order to cash (O2C) is procesmanagement dat nodig is om een bestelling (order) te verwerken, uit te voeren en uitbetaald te krijgen.
Een soepel order to cash-proces bepaalt voor een groot deel de financiële gezondheid van uw bedrijf. Het zorgt voor snellere betalingen, grip op de geldstromen en het bespaart u tijd en kosten om achter uw geld aan te moeten.
U kunt uw order to cash-proces opdelen in 3 fasen:
- offerte maken en contract opstellen
- factureren maken en versturen
- debiteurenbeheer en incasso
1. Offerte maken en contract opstellen
Met een offerte doet u een voorstel aan uw klant. U beschrijft in detail de diensten of producten die u aanbiedt voor een bepaalde prijs. En u geeft aan welke voorwaarden daarbij gelden. In deze fase van het order to cash-proces kunt u ook checken of uw opdrachtgever financieel betrouwbaar is.
Lees meer in het stappenplan offerte maken.
2. Factureren maken en versturen
Zodra u uw diensten of producten heeft geleverd, stuurt u een factuur. Dat kan aan consumenten (niet-zakelijke klanten) zijn. Maar ook aan andere ondernemers of verenigingen en stichtingen. Uw factuur, digitaal of op papier, moet aan dezelfde wettelijke eisen voldoen als bij consumenten. Voor sommige ondernemers gelden uitzonderingen. Ook moet u uw facturen bewaren voor uw administratie.
Lees meer over hoe u facturen maakt en verstuurt.
3. Debiteurenbeheer en incasso
Als u diensten of producten heeft geleverd, dan wilt u volgens afspraak worden betaald. Gebeurt dat niet op tijd, onderzoek dan wat er aan de hand is. Bijvoorbeeld door te controleren of de factuur en de betalingstermijn kloppen. Misschien moet u een aanmaning sturen of een incassobureau inschakelen. Of u moet andere juridische middelen inzetten.
Lees meer in het stappenplan klant betaalt factuur niet.
Contact:
Telefoonnummer(s):
Links:
Service en contact KVK
https://www.kvk.nl/service-en-contactForums:
Vraag advies aan andere ondernemers op Higherlevel.nl
https://www.higherlevel.nl/