Ondernemersklankbord

Werk in de bouw: zo vindt u opdrachten

Lees hoe klanten u kunnen vinden als vakman. En hoe u een uurtarief bepaalt en offertes maakt.

Werk in de bouw vinden kan op verschillende manieren. U kunt klussen aannemen als onderaannemer. Of u kunt gebruikmaken van een platform zoals werkspot. Lees hoe klanten u kunnen vinden. En hoe u een uurtarief bepaalt en offertes maakt.

Klussen aannemen via een aannemer of platform

Werken voor een aannemer

U kunt zich laten inhuren door een grotere organisatie. Bijvoorbeeld als onderaannemer. U wordt op basis van uw kennis en ervaring ingehuurd voor een losse klus. U maakt een factuur voor de uren die u nodig heeft om het werk te doen. U rekent ook kosten voor materiaal en reistijd.

Maak goede afspraken met uw opdrachtgever. Bijvoorbeeld over hoelang en wanneer u beschikbaar bent om te werken. Zo voorkomt u misverstanden. En houdt u de relatie met uw opdrachtgever goed. Door te werken via een aannemer, hoeft u zelf geen klanten te zoeken. Uw opdrachtgever regelt het contact en onderhandelt met klanten. Als uw opdrachtgever u niet meer wil inhuren of nodig heeft, raakt u (een deel van) uw inkomsten kwijt.

Werken via een platform zoals werkspot

U kunt een abonnement nemen op een online platform, zoals werkspot. De prijs wisselt per regio en is afhankelijk van het aantal klussen dat u wilt doen. U kunt dan reageren op klussen. De klant kan u met andere vakmensen vergelijken op basis van reviews, uw profiel en snelheid van reageren.

Als zzp'er opdrachten vinden in de bouw

Werken via bemiddelingsbureaus

U kunt lid worden van een bemiddelingsbureau. Deze bureaus krijgen opdrachten, en verdelen die onder de zzp’ers die bij hen staan ingeschreven. U deelt uw voorkeur en vakgebied. Bent u starter en heeft u nog geen naamsbekendheid? Dan is dit een makkelijke manier om klanten te vinden.

Bouwen aan een netwerk

Zorg dat u zichtbaar wordt, via internet of met hulp van tevreden klanten:

Samenwerken met andere ondernemers in de bouw

Samenwerken met andere ondernemers in de bouw heeft veel voordelen. U profiteert van elkaars netwerk. En u kunt samen klussen aannemen waarvoor de kennis en ervaring van u beiden nodig is. U kunt ook opdrachten aan elkaar doorgeven, of u kunt samenwerken op opdrachten.

Uurtarief bepalen

Een passend uurtarief hangt af van uw expertise, hoeveel ervaring u heeft en hoeveel vraag er is. Houd daarbij ook rekening met uw kosten voor:

Houd bij het bepalen van een uurtarief rekening met kosten voor:

  • Pensioen
  • Verzekeringen
  • Belastingen
  • Uren die u werkt aan administratie
  • Afschrijving van materialen, zoals gereedschap of een werkbus

Zoek uit wat andere ondernemers vragen:

  • Wat vragen andere vakmensen binnen uw vakgebied?
  • Hoeveel werkervaring heeft u?
  • Kunt u iets wat maar weinig of juist veel andere vakmensen kunnen?

Bijvoorbeeld

U bestrijdt betonrot. U heeft veel ervaring en veel mensen zoeken iemand zoals u. U kunt in veel gevallen een hoger uurtarief rekenen.

U bent loodgieter. U bent net gestart en heeft nog weinig klanten. U zou een iets lager uurtarief kunnen kiezen dan andere loodgieters. Zo heeft u meer kans op de klus en kunt u ervaring opdoen.

U bent bouwvakker. Er zijn veel klanten die u inhuren, en u kunt klussen vooruit plannen. Dit is een goed moment om uw uurtarief te verhogen.

Offertes maken en facturen opstellen

Maak vooraf een goede inschatting van het werk dat gedaan moet worden. De klant kan vervolgens uw offerte vergelijken met de offerte van andere ondernemers.

Kosten: uurtarief en materiaalkosten

In de offerte benoemt u:

  • in hoeveel uur u het werk kunt doen
  • wat uw uurtarief is
  • welk materiaal u nodig heeft
  • wat de kosten voor materiaal zijn

Vervolgens noteert u wat het totaalbedrag is dat u voor het werk wilt krijgen.

Voorwaarden: onvoorzien werk en geldigheid

In de offerte staan ook uw voorwaarden. Bijvoorbeeld wat u rekent als u onvoorzien werk tegenkomt en hoelang de offerte geldig is.

Betaalvoorwaarden

Tot slot benoemt u de betaalvoorwaarden. Veel vakmensen vragen een bedrag vooraf. Bijvoorbeeld 30% van het totale offertebedrag. Zo kunt u materiaal inkopen. Halverwege kunt u nog eens 30% factureren, en na afloop het resterende bedrag.

Als de klant akkoord gaat met de offerte dan weet u precies wat u moet doen en wanneer u facturen kunt sturen.

Deze content is geplaats door:

Contact:

KVK

Telefoonnummer(s):

Links:

Service en contact KVK

https://www.kvk.nl/service-en-contact

Forums:

Vraag advies aan andere ondernemers op Higherlevel.nl

https://www.higherlevel.nl/