Bekijk het verhaal van Marijke Lap op YouTube en ontdek hoe haar jarenlange ervaring in de internationale hotellerie en horeca haar nu drijft om ondernemers te helpen. Na haar studie aan de Hogere Hotelschool in Den Haag werkte en woonde zij in zes verschillende landen voor internationale Amerikaanse hotelketens. In 2000 begon zij samen met haar man een eigen horecabedrijf. De belangrijkste les die zij daaruit meeneemt: succes zit in de details en in een sterk doordacht concept.
De kracht van een sterk concept
Marijke weet als geen ander dat alles moet kloppen als je een horecabedrijf runt. “Je moet wel zeggen: oké, ik ga op een bepaalde manier eten serveren, en dan moet dat ook passen bij hoe de tafel eruitziet, hoe het interieur eruitziet, maar ook hoe het personeel dat eten aanbiedt.” Volgens haar zit de kracht in de samenhang: van logo tot menukaart, van porties tot servies. “Een goed concept herken je direct. Het voelt als één geheel.”
Veel horecazaken in Nederland vindt Marijke te neutraal. “Ze willen geen statement maken. Maar juist durven kiezen is belangrijk. Durf felle kleuren te gebruiken, durf op te vallen met de manier waarop je eten presenteert en hoe je interieur eruitziet. Daarmee bepaal je wie je wilt aantrekken en onderscheid je je van de massa.”