27 oktober 2025

Btw-teruggave aan klanten van buiten de EU wordt digitaal

Ingangsdatum: 1 januari 2026

Wat verandert er?

Verkoopt u producten aan klanten die buiten de EU wonen? En biedt u btw-teruggave aan? Vanaf 1 januari 2026 verandert de manier waarop u btw-teruggave regelt. U moet de teruggave vanaf dan digitaal doen. Dit geldt voor alle aankopen die uw klanten meenemen naar een bestemming buiten de EU. U kunt vanaf dat moment geen papieren facturen of stempels meer gebruiken. Dit zijn de belangrijkste veranderingen:

  • U registreert aankopen digitaal via een intermediair of via Mijn Douane. Log in met eHerkenning of DigiD.
  • Uw klanten gebruiken de app 'NL Customs VAT' om btw-teruggave aan te vragen. Zij hoeven niet meer met facturen langs een douanebalie.
  • Uw klant moet GPS en Bluetooth aanzetten op de plaats waar die Nederland verlaat.
  • De validatie van btw-teruggave gebeurt helemaal online. Uw klanten moeten hun paspoortnummer invullen in de app. De facturen die u digitaal op hun naam zet, komen automatisch in de app.

De digitale werkwijze is verplicht voor alle winkeliers die btw-teruggave aanbieden. Ook voor online bestelde producten die in de winkel worden opgehaald.

Voor wie?

  • winkeliers in Nederland die btw-teruggave aanbieden aan klanten van buiten de EU

Wanneer?

  • Vanaf 1 januari 2026 is de digitale werkwijze de enige manier om btw-teruggave te regelen.
  • Tot 31 maart 2026 kunt u nog papieren facturen laten goedkeuren voor aankopen die uiterlijk 31 december 2025 zijn gedaan.

Plan jouw intakegesprek met een ervaren adviseur

Geheel kosteloos en vrijblijvend. Na het intakegesprek bepaal je of je verder wilt gaan met het coachingstraject.

  • Persoonlijk advies van een ervaren ondernemer
  • Onze adviseurs zijn onafhankelijk en onpartijdig
  • Intakegesprek zonder kosten of verplichtingen