25 september 2025

Preventiemedewerker aanwijzen

Bent u ondernemer en heeft u personeel in dienst? Dan moet u minimaal 1 preventiemedewerker aanwijzen. Een preventiemedewerker houdt zich bezig met de gezondheid en veiligheid binnen een bedrijf.

De ondernemingsraad (OR) of de personeelsvertegenwoordiging (PVT) moet het eens zijn met de keuze en benoeming van de preventiemedewerker.

Taken preventiemedewerker

Een preventiemedewerker heeft 3 wettelijke taken:

Een preventiemedewerker is een medewerker in uw bedrijf. Deze moet deskundig en ervaren zijn en moet voldoende hulpmiddelen hebben om zijn wettelijke taken uit te voeren. U moet de preventiewerker genoeg tijd geven om deze taken uit te voeren. Zijn een deel van de taken te moeilijk, dan mag u voor die taken iemand van buiten uw bedrijf inschakelen. Is er niemand in uw bedrijf die de taken van de preventiemedewerker kan doen? Dan mag u een externe arbodeskundige inschakelen.

Hoeveel preventiemedewerkers zijn verplicht?

Volgens de Arbeidsomstandighedenwet moet er minstens 1 preventiemedewerker zijn in elke organisatie. Heeft u 25 of minder werknemers? Dan mag u als directeur zelf de preventiemedewerker zijn.

Het precieze aantal preventiemedewerkers per bedrijfsgrootte, staat niet in de wet. Hoeveel preventiemedewerkers u voor hoeveel uur nodig heeft, hangt onder meer af van de risico’s in uw bedrijf. U moet dat berekenen en beschrijven in de risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E). Een arbodienst of arbodeskundige kan u hierover adviseren.

Plan jouw intakegesprek met een ervaren adviseur

Geheel kosteloos en vrijblijvend. Na het intakegesprek bepaal je of je verder wilt gaan met het coachingstraject.

  • Persoonlijk advies van een ervaren ondernemer
  • Onze adviseurs zijn onafhankelijk en onpartijdig
  • Intakegesprek zonder kosten of verplichtingen