Stappenplan dienst of product op de markt brengen
U ontwikkelt een nieuw product of nieuwe dienst en wilt dat graag op de markt brengen. Dat vraagt om een goede voorbereiding. Zoals een marktonderzoek, een haalbaarheidsonderzoek en financiering regelen. Lees in dit stappenplan hoe u uw idee op de markt brengt.
Doe voorbereidend marktonderzoek
Een innovatief product goed in de markt zetten kost tijd, geld en energie. Voorbereidend marktonderzoek helpt u de juiste stappen te nemen.
Verken de vraag met een marktonderzoek
Met een marktonderzoek ontdekt u of er vraag is naar uw product of dienst. Dan ziet u of uw plannen haalbaar zijn. Marktonderzoek is ook een goede basis voor uw marketingstrategie.
Bekijk mogelijke concurrenten en samenwerkingspartners
Misschien heeft iemand anders uw product al bedacht, en bijvoorbeeld beschermd met een octrooi. Of een product met hetzelfde uiterlijk (design) is al op de markt en geregistreerd als model. U mag het product dan niet namaken.
U kunt dit controleren in octrooidatabanken, het BOIP Modellenregister en in DesignView. Uit deze databanken kunt u ook andere informatie halen zoals:
- de trends en ontwikkelingen in uw vakgebied
- uw (toekomstige) concurrenten
- (mogelijke) samenwerkingspartners
Een product kan ook beschermd zijn via het auteursrecht of met een niet-ingeschreven Uniemodel. Voor deze 2 eigendomsrechten is er geen register om dit te controleren. Daarom is het verstandig om ook op andere plekken te zoeken (op internet, en in tijdschriften en vakliteratuur).
Test uw product met een haalbaarheidsonderzoek
Een nieuw product in de markt zetten moet ook technisch haalbaar zijn. Met een haalbaarheidsonderzoek test u bijvoorbeeld of uw product:
- bruikbaar is
- veilig is
- werkt in de praktijk
Het kan handig zijn om een prototype te laten maken. Bijvoorbeeld in een FabLab (Fabrication Laboratory), een openbare digitale werkplaats.
Geheimhouding
Uw innovatie moet echt nieuw zijn om het met een octrooi of model te beschermen. Dat betekent dat u niets over uw innovatie bekend mag maken. Geheimhouding is dus belangrijk. Vergeet daarom niet om een geheimhoudingsovereenkomst/NDA af te spreken als u met anderen over uw innovatie praat.
Met een geheimhoudingsovereenkomst is de kans ook kleiner dat anderen er met uw idee vandoor gaan. Op boip.int/nl kunt u een standaard geheimhoudingsovereenkomst maken en deze koppelen aan een i-DEPOT. Met het i-DEPOT heeft u een wettelijk bewijsmiddel waarmee u kunt laten zien dat uw idee op een bepaalde datum bestond.
Houd u aan de regels voor productveiligheid
Uw product moet veilig zijn voor gebruikers. Daarom gelden er eisen voor producten, en voor de verpakkingen en etiketten van producten.
Wat precies uw verantwoordelijkheden zijn, hangt af van uw rol en het soort product dat u maakt. Bepaal uw rol door een paar vragen te beantwoorden. Daarna ziet u welke regels voor productveiligheid voor u gelden.
Ga op zoek naar financiering
Om uw innovatie verder uit te werken en op de markt te brengen heeft u meestal geld nodig. Ga daarom op tijd op zoek naar financiering. Denk aan een investeerder, een innovatiesubsidie of een innovatiekrediet. Vergeet niet om een geheimhoudingsovereenkomst af te spreken als u met anderen over uw innovatie praat.
- Lees hoe u investeerders vindt voor uw idee
- Bekijk de financiële regelingen van de overheid
- Schakel hulp in om financiering aan te vragen
- Kijk naar de mogelijkheden voor crowdfunding
Bedenk een goede naam en controleer of deze al bestaat
Met een sterke naam voor uw product of dienst onderscheidt u zich van concurrenten. Zo'n naam heeft nog een voordeel: u kunt het als merk registreren. Met een geregistreerd merk staat u sterker als anderen uw naam willen misbruiken.
Het is belangrijk om te kijken of de naam die u wilt kiezen vrij is. Zo voorkomt u juridische conflicten. Controleer daarom eerst of uw naam al bestaat en lees de tips om goed te zoeken.
Bescherm uw innovatie
Als u een goed idee heeft, wilt u niet dat een ander ermee vandoor gaat. Daarom is het belangrijk dat u uw innovatie met intellectuele eigendomsrechten beschermt. Dat doet u bijvoorbeeld door een octrooi aan te vragen en/of uw merk of model te registreren.
Lees hoe u dat doet in het Stappenplan product, dienst of uitvinding beschermen.
Maak een marketingplan
Met een marketingplan bedenkt u hoe u uw product of dienst gaat verkopen. En op welke doelgroep en markten u zich richt. In dit plan kunt u ook de prijs van uw product bepalen. Die baseert u op de kosten die u maakt. En op wat de klant ervoor wil betalen.
Ga op zoek naar klanten
Netwerken is een goede manier om met mogelijke klanten in contact te komen. Dat kan online en offline. Denk ook aan beurzen, online marktplaatsen en een goede strategie voor sociale media.
Bekijk de tips om klanten te vinden. Of vraag een adressenbestand uit het Handelsregister aan om met uw mogelijke klanten contact op te nemen.
Verken de buitenlandse markt
Ziet u voor uw nieuwe product of dienst verkoopkansen in het buitenland? Vraag dan hulp bij Nederlandse ambassades en consulaten. Zij kunnen u aan mogelijke handelspartners helpen om uw product op de nieuwe markt te zetten. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) kan u helpen een netwerk op te bouwen in het buitenland. Controleer ook hoe u uw innovatie in het buitenland beschermt. Want de intellectuele eigendomsrechten kunnen per land verschillen.
Blijf uw product verbeteren en beschermen
Heeft u uw product of dienst op de markt gebracht? Dan is de volgende stap om het winstgevend te maken en te houden. Kijk bijvoorbeeld naar productie, verkoop, levertijd, service en winstmarge. Zo ziet u welke verbeteringen mogelijk zijn in uw productieproces.
Heeft u uw product beschermd met bijvoorbeeld een octrooi? Bekijk dan:
- hoe u winst maakt met uw octrooi
- wat u kunt doen als iemand uw uitvinding namaakt
- hoe u meer omzet maakt door licenties (toestemming) te geven voor het gebruik van uw beschermde product of technologie
Heeft u uw product beschermd met een modelrecht? Lees hier hoe u modelinbreuk aanpakt.
Plan jouw intakegesprek met een ervaren adviseur
Geheel kosteloos en vrijblijvend. Na het intakegesprek bepaal je of je verder wilt gaan met het coachingstraject.
-
Persoonlijk advies van een ervaren ondernemer
-
Onze adviseurs zijn onafhankelijk en onpartijdig
-
Intakegesprek zonder kosten of verplichtingen