19 november 2025

Vrachtwagenheffing in Nederland

Ingangsdatum: 1 juli 2026

Wat verandert er?

Bent u eigenaar van een vrachtwagen? Nederland heeft de start van vrachtwagenheffing gepland op 1 juli 2026. Vanaf die datum betalen eigenaren van vrachtwagens per gereden kilometer. Eigenaren van deze vrachtwagens moeten een bedrag per gereden kilometer betalen op:

  • vrijwel alle snelwegen
  • een aantal provinciale wegen
  • een aantal gemeentelijke wegen

De heffing geldt voor Nederlandse én buitenlandse voertuigen in de categorieën N2 en N3. Deze hebben een technische maximummassa van meer dan 3.500 kilo. U vindt de voertuigcategorie op het kentekenbewijs.

Het Eurovignet voor Nederland stopt op 1 juli 2026. Na de start van de vrachtwagenheffing, verdwijnt de motorrijtuigenbelasting voor vrachtwagens tot 12.000 kilo. De motorrijtuigenbelasting voor vrachtwagens van 12.000 kilo en zwaarder wordt dan een stuk lager. In veel andere Europese landen geldt al een vrachtwagenheffing, zoals in Duitsland en België.

Om vrachtwagenheffing te betalen, heeft u het volgende nodig:

  • een contract met een aanbieder (dit kan vanaf begin 2026), de aanbieder stuurt u de rekening en geeft het geld door aan de overheid
  • boordapparatuur (on-board-unit, OBU, tolkastje) die de afgelegde kilometers registreert, deze apparatuur krijgt u van de aanbieder

De vrachtwagenheffing is bedoeld om eigenaren van een vrachtwagen uit Nederland en het buitenland te laten betalen per gereden kilometer. De heffing draagt ook bij aan het verduurzamen en efficiënter maken van de sector. Hoe schoner en lichter uw vrachtwagen(s), hoe lager het bedrag per kilometer.

Dit gaat u betalen

Bij vrachtwagenheffing gaat u een bedrag per gereden kilometer betalen. De hoogte van het bedrag hangt af van het gewicht en de uitstoot van de vrachtwagen.

Subsidies verduurzaming

Een groot deel van het geld dat de heffing opbrengt, gaat naar subsidies voor verduurzaming en innovatie van de wegtransportsector. Bijvoorbeeld voor de aanschaf van elektrische of waterstoftrucks en laadpalen. Voor 2026 is er ruim € 253 miljoen beschikbaar. Zie de subsidies verder op deze pagina.

Voor wie?

  • eigenaren van vrachtwagens in de categorie N2 en N3. Dit zijn vrachtwagens met een technische maximum massa van meer dan 3500 kg. De categorie staat op het kentekenbewijs.

De heffing geldt niet voor voertuigen uit een andere voertuigcategorie, zoals bussen en landbouwtrekkers en kampeerwagens. Voor een aantal voertuigen kan de eigenaar vanaf 2026 een ontheffing aanvragen. Dat geldt onder meer voor:

  • vrachtwagens van 40 jaar en ouder die alleen privé worden gebruikt
  • politie- en brandweerwagens

Voor een aantal vrachtwagens wordt automatisch een vrijstelling geregeld. Voor voertuigen met een vrijstelling hoeft geen vrachtwagenheffing betaald te worden. Het gaat om:

  • elektrische vracht- en bestelwagens (emissievrij) tot en met 4.250 kg
  • vuilniswagens
  • straatvegers
  • rioolzuigers
  • defensievoertuigen
  • voertuigen met een eendagskenteken, transitokenteken of handelaarskenteken

Wanneer?

De start van de vrachtwagenheffing in Nederland is gepland op 1 juli 2026.

Plan jouw intakegesprek met een ervaren adviseur

Geheel kosteloos en vrijblijvend. Na het intakegesprek bepaal je of je verder wilt gaan met het coachingstraject.

  • Persoonlijk advies van een ervaren ondernemer
  • Onze adviseurs zijn onafhankelijk en onpartijdig
  • Intakegesprek zonder kosten of verplichtingen