12 november 2025

Zakelijk conflict oplossen bij internationaal ondernemen

Heeft u een meningsverschil (zakelijk geschil) met een buitenlandse handelspartner, klant of leverancier? En komt u er samen niet uit? U kunt het geschil op verschillende manieren oplossen, zonder dat u naar de rechter hoeft.

Maak duidelijke afspraken

Voorkom conflicten door van tevoren duidelijke afspraken te maken over bijvoorbeeld:

Zet deze afspraken in een (internationaal) contract, offerte of algemene voorwaarden.

Onderzoek de oorzaak van het geschil

Kijk wat de oorzaak is van het geschil. Zijn de producten te laat geleverd? Of is er onduidelijkheid over het contract? Soms lost u het probleem op door met elkaar in gesprek te gaan.

Vraag advies aan de ambassade of het consulaat

U kunt hulp vragen aan de Nederlandse ambassade of het consulaat in het land waar u zakendoet. De ambassade kent het land van uw handelspartner. En helpt bij het leggen van contacten met de juiste organisaties. Misschien kunnen zij helpen tot een oplossing te komen als u en uw handelspartner een conflict hebben. Ambassades en consulaten mogen alleen advies geven. Zij kunnen het meningsverschil niet voor u oplossen.

Handelsgeschillen oplossen via arbitrage

U kunt een geschil ook oplossen via arbitrage. Deskundigen (arbiters) beslissen dan bij een geschil, niet een rechtbank. De voordelen van arbitrage vergeleken met een proces via de rechter zijn:

  • het is goedkoper
  • het is minder officieel
  • het is meestal sneller
  • arbitrage-instanties hebben meestal meer specialistische kennis dan rechters
  • u kiest zelf welke instantie uitspraak doet
  • u kiest welke taal en welk recht gebruikt wordt
  • de uitspraak is vaak makkelijker uit te voeren

Arbitrage via speciale organisaties

In veel landen bieden (gespecialiseerde) organisaties arbitrage aan. Zoals de International Chamber of Commerce (ICC). Vaak hebben landen eigen arbitragewetten. Bekijk daarom de regels van het land waarmee u zakendoet.

Arbitrageclausule in een contract

U kunt in een contract een arbitrageclausule zetten. In die clausule staat dat u en uw handelspartner bij een geschil naar een arbiter gaan en niet naar de rechter. Dat spreekt u van tevoren af. U kunt dan ook een nationale of internationale arbitrage-organisatie aanwijzen. Die beslist dan bij een geschil.

Gebruikt u het standaard modelcontract van de International Chamber of Commerce? Noem daarin de ICC als arbitrage-instantie.

Check of u uw geld terug kunt krijgen

Levert uw zakenpartner uw bestelde producten of diensten niet zoals afgesproken? Dan kunt u soms uw geld terugkrijgen. Hier zijn verschillende Europese procedures voor. Ook kunt u de rechter vragen om het geld op een buitenlandse rekening in Europa te bevriezen. Dit heet een Europees bankbeslag (Europees bevel tot conservatoir beslag). Dan krijgt u uw geld vaak sneller terug dan via de andere procedures.

Een rechtszaak starten

Wilt u een rechtszaak (gerechtelijke procedure) starten? Zoek een jurist die gespecialiseerd is in internationaal recht. Het is belangrijk om te weten of het Nederlandse recht geldt. Of het recht van het land waarmee u zakendoet. Meestal staat dit in het contract tussen u en uw zakenpartner.

Plan jouw intakegesprek met een ervaren adviseur

Geheel kosteloos en vrijblijvend. Na het intakegesprek bepaal je of je verder wilt gaan met het coachingstraject.

  • Persoonlijk advies van een ervaren ondernemer
  • Onze adviseurs zijn onafhankelijk en onpartijdig
  • Intakegesprek zonder kosten of verplichtingen