Hoe start je een bedrijf?
Hoe start je een bedrijf? Een eigen bedrijf starten begint met een goed idee, maar vraagt ook om voorbereiding en overzicht. Je krijgt te maken met praktische keuzes. Je moet bijvoorbeeld vaak een businessplan schrijven, je financiën goed organiseren en je schrijft je in bij de Kamer van Koophandel.
Daarnaast spelen onderwerpen als marketing, klantwerving en het kiezen van de juiste rechtsvorm een belangrijke rol. Door deze stappen zorgvuldig te doorlopen, vergroot je de kans dat jouw onderneming een stevige basis krijgt.
Met deze en andere zaken helpt een ondernemerscoach van Stichting Ondernemersklankbord je graag. Schrijf je daarom in voor een coachingstraject van gemiddeld zes maanden. Heb je langer nodig? Dat mag natuurlijk ook. Voor een klankbordtraject van 6 maanden betaal je een eigen bijdrage van €200,-.
De basisprincipes van het starten van een bedrijf
Bij het starten van een eigen bedrijf komen meerdere aspecten kijken die samen de basis vormen voor een gezonde onderneming. Allereerst is het hebben van een duidelijk businessplan belangrijk: hierin beschrijf je je idee, je doelgroep, je verdienmodel en je doelen. Check ook of jouw business idee echt levensvatbaar is (zie checklist met 9 vragen die wij hiervoor hebben opgesteld)
Kies daarnaast een rechtsvorm, zoals een eenmanszaak, vof of bv, die bij jou en je bedrijf past. Dit heeft gevolgen voor belastingen en aansprakelijkheid. Je hebt ook een startkapitaal, investeringen en een overzicht van kosten en opbrengsten nodig.
Verder is het zorgen voor marketing en sales onmisbaar, om klanten te bereiken en je product of dienst onder de aandacht te brengen.
Tot slot zijn er vaak juridische en financiële zaken te regelen, zoals het afsluiten van contracten met leveranciers en je eventuele personeel. Sluit ook de juiste bedrijfsverzekeringen af, zoals een arbeidsongeschiktheidsverzekering of een aansprakelijkheidsverzekering. Heb je deze zaken goed geregeld? Dan krijgt je bedrijf vast een succesvolle start, als je je doelgroep hebt bepaald.
Het bepalen van je doelgroep
Het bepalen van je doelgroep is natuurlijk erg belangrijk. Dit begint met het in kaart brengen van wie jouw product of dienst het meest nodig heeft en waarom. Kijk naar kenmerken zoals leeftijd, geslacht, inkomen en woonplaats. Ook de interesses, het gedrag en specifieke problemen van je potentiële doelgroep zijn van belang.
Vaak helpt het om een klantprofiel of persona te maken waarin je een ideale klant beschrijft. Daarmee krijg je scherp voor wie je onderneemt en welke wensen of behoeften hij of zij heeft en hoe je jouw aanbod daar het beste op kunt afstemmen. Zo zorg je ervoor dat je marketing en communicatie doelgericht en effectief worden ingezet. Denk hierover na voordat je je businessplan schrijft.
Het schrijven van een businessplan
Met een goed businessplan laat je zien wat je wilt bereiken en hoe je dat gaat doen. Zo overtuig je eventuele investeerders in je bedrijf. Begin je plan met een korte samenvatting van je idee en beschrijf wie jij als ondernemer bent.
Onderzoek en beschrijf daarna je markt: wie is je doelgroep, wie zijn je concurrenten en welke trends spelen er op de markt waarin jij je begeeft? Werk vervolgens je strategie uit, waarin je aandacht besteedt aan marketing, verkoop en onderscheidend vermogen.
Sluit af met een helder financieel plan en maak duidelijke keuzes over rechtsvorm en organisatie. Houd het overzichtelijk, onderbouw je plannen met feiten en stel haalbare doelen.
De juridische aspecten van het starten van een bedrijf
Behalve de rechtsvorm, de inschrijving bij de Kamer van Koophandel en verzekeringen zijn er nog andere juridische zaken die bij de start van je bedrijf spelen. Denk aan het vastleggen van intellectueel eigendom, oftewel het registreren van je merknaam of logo.
Ook het naleven van privacywetgeving (zoals de AVG) is belangrijk zodra je persoonsgegevens verwerkt. Werk je met personeel, dan gelden er regels rond arbeidscontracten, loonadministratie en arbo-verplichtingen. Houd verder rekening met algemene voorwaarden en maak duidelijke afspraken over de aansprakelijkheid die je hebt richting klanten en leveranciers, ook op financieel gebied.
Het financiële aspect van het starten van een bedrijf
Goed financieel beheer is onmisbaar voor het starten van een gezonde onderneming. Dit begint met een duidelijke administratie waarin je inkomsten en uitgaven overzichtelijk bijhoudt. Zo zie je snel en eenvoudig hoe je bedrijf ervoor staat en kun je tijdig bijsturen.
Voor veel ondernemers is startkapitaal nodig, bijvoorbeeld voor het aanleggen van een voorraad, het aanschaffen van apparatuur of het organiseren van marketing.
De bedrijfsfinanciering komt vaak uit eigen middelen, leningen bij de bank, subsidies of investeerders die in je idee geloven. Zorg altijd voor een realistisch financieel plan, waarmee je laat zien hoe je de investering terugverdient.
Wil je weten welke mogelijkheden bij jouw situatie passen? Meld je vrijblijvend en zonder verplichtingen aan. Bekijk alle klantverhalen: Lees hoe anderen het aanpakten en zie hoe jij daarvan kunt leren. Of luister naar onze podcast ‘De Ondernemersgym’ met handige tips, inzichten en inspirerende verhalen uit de praktijk
Stappenplan ‘Succesvol met online marketing’
Wil je meer mensen bereiken met jouw verhaal, van om de hoek tot wereldwijd? Met een helder stappenplan maak je van online marketing een krachtige, doelgerichte strategie.
Meer over Starten
Plan jouw intakegesprek met een ervaren adviseur
Geheel kosteloos en vrijblijvend. Na het intakegesprek bepaal je of je verder wilt gaan met het coachingstraject.
-
Persoonlijk advies van een ervaren ondernemer
-
Onze adviseurs zijn onafhankelijk en onpartijdig
-
Intakegesprek zonder kosten of verplichtingen