11 december 2025

Hoe OKB een ondernemer hielp bij een zorgvuldige bedrijfsbeëindiging

    Bedrijf verkopen/overdragen
    Verkopen of overnemen
    Stoppen
    Klantverhaal

Een hecht familiebedrijf in de Limburgse IT-sector

Samen met mijn zoon runde ik jarenlang een kleinschalig IT-bedrijf in Limburg. We ondersteunden MKB-ondernemers met hun complete ICT-omgeving: van netwerken en werkstations tot VOIP en beveiliging. Ook particulieren konden bij ons terecht. Het was een hecht familiebedrijf met één medewerker in dienst — vertrouwd, persoonlijk en altijd in ontwikkeling.

De vraag: hoe draag ik mijn bedrijf goed over?

Toen ik de pensioengerechtigde leeftijd van 67,5 jaar bereikte, begon de vraag te spelen: hoe draag ik dit bedrijf op een goede manier over? Ik schreef ons bedrijf in op een overnameplatform, maar dat leverde in eerste instantie weinig op. Er kwamen later wel reacties, maar geen partij waar ik een goed gevoel bij had.

Samen op zoek naar de juiste partij

Daarom besloten mijn zoon en ik zelf actief op zoek te gaan naar IT-bedrijven in de regio. Hij had een duidelijk beeld: “Ik wil dat onze klanten en onze medewerker terechtkomen bij een bedrijf dat bij hen past.” Uiteindelijk bleef er één bedrijf over waar dat vertrouwen volledig aanwezig was.

De rol van Ondernemersklankbord

Op dat moment schakelden we een adviseur van Ondernemersklankbord in. In gesprekken met de OKB-adviseur kregen we helderheid over de waarde van het bedrijf, de mogelijke scenario’s en de stappen die nodig waren om een zorgvuldige bedrijfsoverdracht te realiseren. Die ondersteuning gaf structuur, rust en richting in een proces dat nieuw voor ons was.

Onderhandelingen en overdracht

Met die begeleiding konden we goed voorbereid de onderhandelingen ingaan. De geïnteresseerde partij bleek vooral waarde te zien in onze zakelijke klantenportefeuille en de onderhouds- en softwarecontracten. Uiteindelijk verkochten we die portefeuille — de inventaris en voorraad waren door snelle technologische veroudering minder aantrekkelijk voor overname. Wel traden mijn zoon en onze medewerker per 1 januari 2025 in dienst bij het nieuwe bedrijf, wat voor ons een belangrijke voorwaarde was.

Transparante communicatie naar klanten

In oktober 2024 communiceerden we transparant naar al onze klanten dat we zouden stoppen en dat zakelijke klanten zouden worden overgenomen. Ook verspreidden we een persbericht waarin ik mijn pensionering aankondigde. De resterende inventaris proberen we nog te verkopen; de afwikkeling van softwarecontracten vraagt nog tijd. Sommige contracten, zoals hosting, heb ik bewust een jaar laten doorlopen zodat klanten niet in de problemen komen.

Een zorgvuldig afscheid van het ondernemerschap

Het stoppen van een bedrijf blijkt geen knop die je omzet, maar een traject met vele stappen. Dankzij de steun van OKB heb ik dit proces gestructureerd, weloverwogen en met vertrouwen kunnen doorlopen. Ik verwacht eind 2026 alle verplichtingen te hebben afgerond en het bedrijf officieel te kunnen sluiten.

Bij Stichting Ondernemersklankbord draait het om ondernemers ondersteunen bij belangrijke keuzes—zoals doorgaan, overdragen of stoppen. Ervaren adviseurs denken mee, brengen structuur in complexe processen en helpen ondernemers weloverwogen beslissingen te nemen.

 

Ook behoefte aan een onafhankelijk klankbord?

Wil jij de volgende stap zetten in jouw onderneming—of juist goed voorbereid een belangrijke beslissing nemen? Ontdek wat een coachingtraject van OKB voor jou kan betekenen. Vraag vrijblijvend een traject aan en ervaar in het kosteloze intakegesprek hoe een OKB-adviseur je gedurende zes maanden kan begeleiden.

Plan jouw intakegesprek met een ervaren adviseur

Geheel kosteloos en vrijblijvend. Na het intakegesprek bepaal je of je verder wilt gaan met het coachingstraject.

  • Persoonlijk advies van een ervaren ondernemer
  • Onze adviseurs zijn onafhankelijk en onpartijdig
  • Intakegesprek zonder kosten of verplichtingen